اگر در گذشته در شهرهایی با بیش از چند صدهزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین فروشگاه‌های موجود، مجموعه فروشگاه‌های رفاه بود، حالا تقریباً در هر بولوار یا خیابان بزرگ، یکی از این مراکز خرید پیدا می‌شود. در این مجتمع‌های تجاری که به مال (Mall) مشهور است، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان پیدا کرد؛ در آن‌ها حتی شهربازی مخصوص کودکان و در بعضی موارد، سالن سینما هم وجود دارد! اما آنچه در این باره جلب توجه می‌کند، رشد سریع‌شان است. به‌طوری که براساس یکی از معدود آمارهای منتشرشده در حدود یک سال پیش، در کل ایران بیشتر از 250 مجتمع تجاری وجود دارد. جالب‌تر آن که بیش از 120 تای آن‌ها در مشهد قرار دارد! (منبع: جام جم آنلاین) در پرونده امروز «زندگی سلام» سعی کرده ایم به بیان نکاتی بپردازیم که برای خرید ارزان، راحت و بهینه در این مراکز خرید، به شما کمک می کند.

 6 نکته برای خرید راحت و بهینه از مراکز خرید

این روزها خرید کردن در مراکز بزرگ خرید (مال) رفاه نسبی را برای خریداران به وجود آورده است. مراکز خریدی که علاوه‌بر جاذبه‌های بصری، می‌تواند خیلی از کالاهای مورد نیازمان را یک جا عرضه کند. در ادامه، شش نکته تستی برای خریدی راحت و بهینه در یک مرکز خرید بزرگ، را می‌خوانید:

یک خرید خوب با منطقی که محو تبلیغات نیست!

وارد یکی از فروشگاه‌های بزرگ می‌شوید. می خواهید یک یا چند قلم از اقلام مورد احتیاجتان را بخرید. ناخودآگاه بین قفسه‌ها دنبال یک نام آشنا می‌گردید. حتی از وقتی قصد خرید کرده‌اید انگار موسیقی یکی از پیام‌های بازرگانی تلویزیون با تمام شخصیت‌های فانتزی‌اش، شده است پس‌زمینه ذهنتان و فقط یک مارک مشخص ملکه ذهنتان شده! به طور مطلق نمی‌شود گفت که این اتفاق، بد است اما باید حواستان باشد که برندهایی را که به وفور آگهی‌هایش را گوشه و کنار دیده‌اید لزوماً بهترین محصول موجود نیست؛ خیلی اوقات ممکن است کالاهایی باشند که برای آن‌ها تبلیغات زیادی نشده باشد، اما به لحاظ قیمت و کیفیت مناسب‌تر باشند. اصلاً یکی از مزایای خرید در مراکز خرید بزرگ و بورس کالاها این است که خریدار می‌تواند اجناس را از جنبه‌های مختلف مثل قیمت و وزن (خصوصاً در مواد غذایی و بهداشتی) با هم مقایسه کند. این امکان، به شما کمک می‌کند که اسیر تبلیغات نشوید و فقط به کیفیت توجه کنید.

با فهرست بروید خرید

این روزها رنگ‌بندی و نوع بسته‌بندی کالاها هم برای خودش یک پا آگهی بازرگانی است. داشتن یک لیست خرید هم به شما کمک می‌کند که چیزی را از قلم نیندازید وهم یک عامل بازدارنده خواهد بود که با دیدن زرق و برق جذاب اجناس دیگر، وسوسه نشوید و بی آن که به آن جنس واقعاً نیاز داشته باشید، خرید کنید. ضرورت این کار خصوصاً در زمان‌هایی مثل ایام نزدیک تحویل سال یا خریدهای ماهانه مایحتاج زندگی خیلی به چشم می‌آید. راستی اولویت بندی لیست اجناس مورد نیاز یادتان نرود؛ تا جیبتان خالی نشده، بهتر است اول اصلی‌ها را خرید کنید.

خوش خریدها بیشتر مواظب باشند

شاید بشود آدم‌ها را به سه دسته تقسیم کرد؛ آن‌هایی که از خرید خوششان نمی‌آید، آن‌هایی که تفریح کردن برایشان مترادف است با خرید کردن و آن‌هایی که بین این دو دسته قرار می‌گیرند. پس لازم است بگوییم روی صحبت ما با دسته آخری است! یعنی آن‌هایی که می‌روند تا کمی تفریح کنند اما خرید هم می‌کنند، و کمی که می‌گذرد آن قدر این دو مقوله با هم عجین می‌شود که یکهو می‌بینند اصلاً می‌روند خرید، تا تفریح کنند! یعنی هیچ هدف خاصی برای خرید ندارند؛ اما با دستی پر به خانه بر می‌گردند! و این گونه جیبشان برای خرید چیزهای ضروری دیگر خالی می‌شود! اگر می‌دانید برای وقت‌گذرانی و تفریح، گذرتان به مراکز خرید می‌افتد، بهتر است کارت عابربانک یا پول نقد زیاد همراهتان نباشد تا برای خریدهای غیرضروری تحریک نشوید. فراموش نکنیم که حتی در دینمان، احادیثی هست که از بازارگردی به عنوان عملی مذموم یاد شده است.

جنس ایرانی بخریم یا خارجی؟

اگر یک روز یک گزارشگر تلویزیون (فرض کنید محسن حاجیلو!) جلوی شما را بگیرد و از شما بپرسد بهتر است جنس ایرانی بخرید یا خارجی چه می گویید؟ جواب هرچه باشد، ممکن است در عمل آن قدر برایمان اهمیت نداشته باشد که بخواهیم خیلی جدی دغدغه آن را داشته باشیم. اما اگر عمیق تر فکر کنیم می بینیم هر هزار تومانی که ما برای خرید جنس ایرانی به جای جنس خارجی خرج می کنیم، در واقع به جوانان همین آب و خاک کمک کرده ایم تا بیکار نباشند. جوانانی که برادر، خواهر و فرزند خودمان هم جزو آن ها هستند. ولی متأسفانه بعضی از مراکز بزرگ خرید، یا جنس ایرانی نمی آورند یا خیلی کم می آورند. در این مواقع سعی کنیم که پول به جنس خارجی ندهیم و اصلاً این طور مغازه ها، مال ها یا پاساژها را که می دانیم اجناسشان بیشتر خارجی است، برای خرید انتخاب نکنیم.

از بچه ها غافل نشوید!

یکی از مزیت های فروشگاه های بزرگ، این است که مکان هایی را هم به تفریح و سرگرم کردن کودکان اختصاص داده اند. این طوری هم شما می توانید هنگام خرید آرامش بیشتری داشته باشید و هم کودکتان ساعت های خرید را بهتر تحمل کند. حالا با توجه به تنوع وسایل بازی در این مراکز خرید، بهتر است تفریحی را برای فرزندتان انتخاب کنید که تحرک بیشتری داشته باشد و کمتر کامپیوتری باشد. مثل استخر توپ که معمولاً هم در منزل امکان این بازی برای بچه ها وجود ندارد و یک تجربه خوب و جذاب را برای کودکتان رقم می زند.

اما اگر به هر دلیلی، فرزندتان را همراه خود به غرفه های مختلف فروشگاه می برید، باید توجه کنید که همیشه یکی از کلافگی های خرید رفتن با بچه ها، این است که هر چه می بینند می گویند بخر! در این مواقع، مدیریت تنشی که به وجود می آید، برای خودش یک هنر است. پس بهتر است قبل از رفتن، با فرزندتان صحبت کنید و برایش توضیح بدهید که چه چیزهایی قرار است بخرید و چه برنامه ای دارید. این کار تا حد زیادی از انتظاراتش کم می کند.

به اندازه خرید کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که مجبور شده‌اید حجم زیادی از میوه‌ها و سبزیجات خراب شده را در حالی که عذاب وجدان گرفته‌اید از توی یخچال بیرون بریزید. شاید قبلاً شنیده باشید که چینی‌ها حتی هندوانه را هم به صورت قاچ می‌خرند! حالا اگر مثل چینی‌ها، از خودمان انتظار خرید میوه به صورت قاچی را نداریم، حداقل می‌توانیم به جای یک کیلو یا بیشتر، چند عدد و به مقدار نیاز بخریم. این امکان معمولاً در مراکز بزرگ خرید فراهم تر است. یعنی در این مراکز، میوه‌ها را به صورت دانه ای یا بسته‌های چند دانه‌ای می‌فروشند؛ چیزی که بعضی موقع ها خیلی به کار می‌آید، مخصوصاً برای خانواده‌های کم جمعیت و زوج‌های جوان.








نام
پست الکترونیکی   الزامی (منتشر نخواهد شد)
وب سایت   اختیاری

نظر شما
 
   
سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
بازدید : ۱۹۶
نظرات
۰ نظر
گروه شرکتهای پاریز

گروه شرکت‌های «پاریز» متشکل از شرکت‌های پاریز شرق و پاریز ابنیه با طراحی، اجرا و نظارت پروژه‌های بلند مرتبه لوکس با کاربردهای گوناگون اقامتی، تجاری و اداری توانسته گام‌های ارزشمندی در صنعت ساختمان بردارد. این مجموعه‌ها تحت عنوان شرکت «آرمیتــــاژ»، گروهی از مدیران مجرب، مهندسان کارآزموده و پرسنل متعهد را درکنار هم آوردند تا در قالب گروهی پیشرو در معماری به‌روز، کارآمد و متناسب با ویژگی‌های بومی و اجتماعی، سازنده بناهایی در خور شأن شهر مشهد و ساکنان و بازدیدکنندگان آن باشند. مجتمع‌های مسکونی هاشمیه، تجاری اقامتی طبرسی، مسکونی رز و تجاری اداری گلشن از پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت به‌شمار می‌رود.

 

امکانات
آخرین پروژه ها
اطلاعات تماس
آدرس شرکت : مشهد - نبش وکیل آباد 12 - ساختمان پاریزشرق
تلفن دفتر مرکزی : 051-38075
تلفن دفتر فروش : 051-38075
سامانه پیامک : 30006215
پست الکترونیکی : info@parizgroup.ir
فرم ارتباط با ما
 
Back to Top