از جمله اين طرح ها مي توان به انتخاب شهر جديد پرند به عنوان جايگزيني براي انتقال پايتخت سياسي اداري در دولت دهم اشاره كرد. اما اين گزينه نيز به جايي نرسيد تا آنكه عاقبت پس از رفت و برگشت هاي فراوان و تغيير نام طرح، در دي ماه سال ۹۲ طرح امكان سنجي انتقال مركز سياسي و اداري كشور و ساماندهي و تمركززدايي از تهران به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. بالاخره اين طرح با رفع ايرادهايي كه قبلاشوراي نگهبان گرفته بود، توسط اين شورا تصويب شد. به همين بهانه گفت وگويي با دكتر پيروز حناچي، معاون وزير راه و مسكن و شهرسازي و مسوول كنوني دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري در مورد ابعاد مختلف اين طرح انجام داده ايم

.
بالاخره پس از سال ها، طرح انتقال پايتخت از سوي مجلس به شوراي نگهبان رفت و به تاييد رسيد. شما هم يكي از متوليان اجراي آن هستيد. كمي در مورد اين طرح صحبت كنيد و اينكه قرار است با اجراي آن، چه اتفاقي بيفتد؟
قبل از هر چيز اجازه دهيد يك نكته كليدي را يادآوري كنم. اينكه اين طرح، طرح انتقال تهران نيست،بلكه »امكان سنجي» و «بررسي» طرح انتقال مراكزسياسي و اداري پايتخت است نه كل تهران. يعني قرار است يك گروه از كارشناسان و مسوولان كشور دور هم جمع شوند و پس از بررسي هاي كارشناسي ببينند مشكل تهران چيست و چگونه و با چه راهكارهايي مي توان آنها را حل كرد.

يعني ممكن است درپايان به اين نتيجه هم برسند كه نبايد تهران را منتقل كرد، درست است؟
بله. در واقع تهران بيماري است كه ابتدا بايد بيماري اش تشخيص داده شود تا بعد مطابق همان مريضي، برايش نسخه و درماني مشخص شود. آخرين گزينه جراحي است. انتقال مراكزسياسي و اداري تهران آخرين گزينه و همان جراحي است. بنابراين ممكن است احتياجي به اين انتقال نباشد.

در كميته اي كه قرار است در مورد تهران تصميم گيري كند، چه كساني عضو هستند؟
رييس جمهور (معاون اول وي) دبير اين كميته هستند. در اين كميته مسوولان ١٢ سازمان و نهاد مرتبط مانند وزارت مسكن و شهرسازي، ميراث فرهنگي، شهرداري، شوراي شهر و... عضو هستند. ضمن اينكه نمايندگاني از كميسيون هاي شوراها، عمران و امنيت ملي مجلس هم به عنوان ناظر در اين كميته عضويت خواهند داشت و دبيرخانه اين كميته برعهده شوراي عالي شهرسازي كشور است.

كميته از كي كار خود را آغاز خواهد كرد؟
هروقت كه اين طرح ابلاغ شود.

از كجا و به چه بخشي بايد ابلاغ شود؟
از شوراي نگهبان به مجلس و از مجلس به دولت. دولت هم آن را به وزارتخانه ها و نهادهاي مرتبط ابلاغ مي كند. البته بايد آيين نامه آن هم توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تدوين شود.

يعني اول بايد آيين نامه تدوين شود و بعد كميته كارش را آغاز كند؟
نه. كميته مي تواند كارش را آغاز كند و در كنارش آيين نامه نيز تدوين شود. اين آيين نامه در واقع نحوه اجراي طرح توسط اعضاي كميته مشخص مي كند.

طي چه مدتي قرار است كه اين كميته نتيجه تحقيقاتش را اعلام كند؟
حداكثر دو سال.

ولي اين طرح كه قبلارد شده بود. حالاچطور دوباره مطرح شده است؟
قبلااين طرح با جنبه اي دستوري، بحث انتقال پايتخت را مطرح مي كرد ولي طرح كنوني مي گويد، اول بايد وضعيت تهران را بررسي كرد، بعدا «اگر» لازم شد: نسبت به انتقال تصميم گرفت. آن هم نه انتقال كل تهران كه انتقال مراكز سياسي و اداري آن. شايد بد نباشد بدانيد اين طرح، طرح جديدي نيست وقبل از انقلاب هم به گونه اي ديگر مطرح بوده است.

چطور؟
ببينيد، قبل از انقلاب قانوني وجود داشته با عنوان قانون نظارت برگسترش شهر تهران كه زيرنظر نخست وزير و شوراي اقتصاد اجرا مي شده است. موضوع اين قانون نيز، كنترل رشد و توسعه پايتخت بوده است. بدين معنا كه محدوده تهران مركزي و محدوده ٢٥ ساله آن را مشخص مي كند. بعد از انقلاب عملااين طرح منتفي شد. اگر آن قانون ادامه پيدا مي كرد، امروز تهران با چنين مشكلاتي روبه رو نمي شد.

خود شما به عنوان يك كارشناس، تا چه حد با انتقال تهران موافقيد؟
انتقال مراكز سياسي يا اقتصادي و اداري تجربه تازه اي در دنيا نيست. در دنيا تجربيات زيادي در اين مورد وجود دارد. به خصوص در مورد انتقال مراكز «سياسي» به نقطه اي خارج از پايتخت. در اين كشورها، مسوولان دولتي با يك سيستم ريلي يا قطار به محل كار خود درخارج از شهر مي روند و دوباره باز مي گردند. نمونه آن شهر كوالالامپور است. اما همين مطالعات نشان مي دهد كه از سال ١٩٦٠ به اين سو، انتقالي جدي در مورد مراكز سياسي و از مركز به حاشيه نداشته ايم. اين نگاه امروز جاي خود را به ايده هاي محتاطانه تري داده است.

در بحث انتقال تهران، يكي از بحث هايي كه مطرح است اين است كه اگر قرار باشد وزارتخانه ها به خارج شهر منتقل شوند و اين مركز جايي دور از پايتخت باشد، بايد خانواده هاي آنها نيز به اين منطقه منتقل شوند. اين يعني احداث يك شهر جديد. شهري با تمام مشكلات و هزينه هايي كه دارد. به نظر شما اين مساله مهم نيست؟
براي همين هم هست كه مي گوييم انتقال مراكز سياسي و اداري آخرين راه حل است.

يكي ديگر ازمسائلي كه بارها مورد بحث بوده است، بحث هزينه هاي كلاني است كه انتقال پايتخت مي تواند داشته باشد. برآوردي از هزينه هاي لازم براي انتقال پايتخت شده است؟
چند سال پيش برآورد هزينه اي در اين مورد انجام شد. آن زمان بودجه مورد نياز براي انتقال پايتخت ٣٠ ميليارد دلار تعيين شد كه به قيمت امروز چيزي معادل ٧٨ ميليارد دلار مي شود. البته اين برآوردها دقيق نيست و بايد دوباره از سوي كميته ياد شده بررسي و اعلام شود.

كميته بررسي امكان سنجي انتقال مراكز سياسي و اداري پايتخت كي آغاز به كار مي كند؟
فكر مي كنم يكي – دو هفته ديگر.

و شما هم مسوول دبيرخانه آن هستيد.
بله.








نام
پست الکترونیکی   الزامی (منتشر نخواهد شد)
وب سایت   اختیاری

نظر شما
 
   
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
بازدید : ۵۸۷
نظرات
۰ نظر
گروه شرکتهای پاریز

گروه شرکت‌های «پاریز» متشکل از شرکت‌های پاریز شرق و پاریز ابنیه با طراحی، اجرا و نظارت پروژه‌های بلند مرتبه لوکس با کاربردهای گوناگون اقامتی، تجاری و اداری توانسته گام‌های ارزشمندی در صنعت ساختمان بردارد. این مجموعه‌ها تحت عنوان شرکت «آرمیتــــاژ»، گروهی از مدیران مجرب، مهندسان کارآزموده و پرسنل متعهد را درکنار هم آوردند تا در قالب گروهی پیشرو در معماری به‌روز، کارآمد و متناسب با ویژگی‌های بومی و اجتماعی، سازنده بناهایی در خور شأن شهر مشهد و ساکنان و بازدیدکنندگان آن باشند. مجتمع‌های مسکونی هاشمیه، تجاری اقامتی طبرسی، مسکونی رز و تجاری اداری گلشن از پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت به‌شمار می‌رود.

 

امکانات
آخرین پروژه ها
اطلاعات تماس
آدرس شرکت : مشهد - نبش وکیل آباد 12 - ساختمان پاریزشرق
تلفن دفتر مرکزی : 051-38075
تلفن دفتر فروش : 051-38075
سامانه پیامک : 30006215
پست الکترونیکی : info@parizgroup.ir
فرم ارتباط با ما
 
Back to Top